Perustietoa jäsenelle

PERUSTIETOJA YHDISTYKSESTÄ

VUODEN 2018 JÄSENMAKSUT:

• työvoimajäsen 1,32 % ennakonpidätyksen alaisesta palkasta.
  • Euromääräinen jäsenmaksu on 5 €/kk ajalta, jolta ei saa palkkaa eikä työttömyyskassan etuuksia taikka on ns. määräaikaisella työttömyyseläkkeellä (kuntoutustuella). Muistathan tehdä tästä aina ilmoituksen jäsenasiainhoitajalle).
  • Opiskelijajäsen 3 €/kk eli 36 €/vuosi.
  • Kannatusjäsen (eläkeläinen) 36 €/vuosi.

Sinulle kuuluu monia etuja, mm.

• työttömyysturva
  • lomaosake Levillä; jäsenten käytössä n. 9 viikkoa vuodessa puoleen hintaan normaalista.
  • muistathan käyttää jäsenkorttiasi Teboililla tankatessasi, saat alennusta polttoaineesta
  • osallistuminen koulutukseen; voit osallistua liiton järjestämään koulutukseen. Koulutus on hyväksyttävä ensin yhdistyksen hallituksessa. Yleensä koulutukseen osallistumisen maksaa yhdistys tai liitto (myös matkat ja asuminen)
  • vapaa-ajan vakuutus (voimassa enintään 45 vrk:n vapaa-ajan matkoilla) Vapaa-ajan tapaturma- ja matkustajavakuutukset koskevat vuoden  2013 alusta lukien vain työvoima- ja opiskelijajäseniä. Työvoimajäseniksi luetaan työssä olevat, työttömät sekä perhevapailla ym. lakisääteisillä etuuksilla olevat. Vakuutuksen yläikäraja on 68-vuotta.
  • kokouksiin osallistumalla voit vaikuttaa yhdistyksemme toimintaan! Osallistumalla  kevätkokoukseen yhdistys palkitsee jäsenet 30 €/hlö/vuosi kuittia vastaan fyysisen/henkisen hyvinvoinnin ylläpitoon Kemijärvellä. Syyskokouksen yhteydessä on jouluruokailu.
  • yhdistyksemme järjestää monenlaista virkistystoimintaa. Seuraa jytyn nettisivuja ja lehtien muistilistoja!

Ks. lisätietoja jytyn muista  jäseneduista: www.jytyliitto.fi  – jäsenelle - jäsenedut

On Sinulla myös velvoitteita, mm.

• ilmoita luottamusmiehelle tai pääluottamusmiehelle, jos työsi olennaisesti muuttuu. Muistathan myös, että työn olennaisesti muuttuessa myös työn vaativuuden arviointi on tehtävä uudelleen, keskustele asiasta esimiehesi kanssa.
  • ilmoita jäsenasianhoitajalle, jos jäät opintovapaalle, äitiyslomalle, pitkälle sairaslomalle tai eläkkeelle tai jos ammattinimikkeesi muuttuu. Eri työtilanteesi vaikuttavat jäsenmaksuusi ja sen suuruuteen. Ilmoita myös osoitetietojen  muutos, jotta jäsenkortti, lehti, jäsentiedotteet ja kalenteri tulevat oikeaan osoitteeseen
  • jos vaihdat liittoa, ilmoita myös se jäsenasianhoitajalle

Koulutus

Järjestämme myös tiedotusta ja osallistumme koulutuksiin. Muistathan, että jokainen jäsen voi halutessaan päästä erilaisiin aluetoimiston järjestämiin tai valtakunnallisiin koulutuksiin. Ota yhteyttä koulutusvastaavaan, jos haluat päästä koulutukseen. Tietoja koulutuksesta saat Jytyn lehdestä ja / tai osoitteesta http://www.jytyliitto.fi/ ja sieltä Koulutus. Myös aluetoimisto mainostaa koulutuksiaan Jytyliiton sivuilla.

Stipendirahasto

Yhdistyksellämme on stipendirahasto, josta myönnämme stipendejä niille jäsenillemme, jotka kehittävät ammattitaitoaan omaehtoisesti opiskelemalla ammattiinsa liittyviä lisätaitoja - ja tietoja. Koulutuksen pituus vähintään 1 vuosi, joka merkitsee kahta lukukautta. Esim. arkistotutkinto, kirjanpitotutkinto, atk-ajokortti jne. Stipendin suuruus on 84 euroa. Jäsen on oikeutettu stipendiin em. perustein kerran viidessä vuodessa. Stipendin myöntää yhdistyksen hallitus jäsenen hakemuksesta, joka sisältää todistuksen tutkinnon suorittamisesta.

PÄÄLUOTTAMUSMIEHEN TERVEISIÄ

Jytyn kuten  kaikkien muidenkin työntekijäjärjestöjen kanta lomarahojen vaihtamiseen vapaaksi on kielteinen. Lomautukset ovat ainoa työsopimuslain mukainen keino säästöihin taloudellisen tarpeen ollessa olemassa. Yhdistys haluaa korostaa, että osallistuminen  säästötoimenpiteisiin ovat jokaisen itsensä päätettävissä ja hallitus ei ota kantaa puolesta tai vastaan.

Työnantaja on esittänyt, että jokainen työntekijä pitää 10 päivää palkattomia vapaita tänä vuonna. Aikaisempina vuosina käytössä ollut Kannustinvapaa muodostuu 5 palkattomasta päivästä + 1 palkallisesta päivästä ja sitäkin voi käyttää osana pakettia.

Toivottavasti vapaaehtoisia palkattomia vapaita ja/tai lomarahavapaita haluavat saavat ratkaistua sopivat ajankohdat yhdessä esimiesten kanssa.

Olkaa tarvittaessa rohkeasti yhteydessä minuun tai muihin luottamusmiehiin!

Jemina Lahtela
Pääluottamusmies
Jyty Kemijärvi

jemina.lahtela@kemijarvi.fi

Muista käyttää 30 € hyvinvointietu hyväksesi!

Kevätkokoukseen osallistunut saa kuittia vastaan rahastonhoitajalta 30 € . Etua tulee hakea sen vuoden aikana, jolloin se on ansaittu.

Jytyseniorit ry on perustettu Sinua varten.

Liittyessäsi jäseneksi ja osallistuessasi aluekerhojen toimintaan olet edelleenkin tutussa seurassa ja mukana monipuolisessa toiminnassa.

Aluekerhot toimivat!

Aluekerhot järjestävät teatteri- ym. kulttuurimatkoja sekä kotimaassa että ulkomailla ja neuvonta- ja esitelmätilaisuuksia ajankohtaisista aiheista.

Osallistumalla aluekerhojen toimintaan opit tuntemaan eri ammattialoja edustavia jäseniä ja solmimaan ystävyyssuhteita yli kuntarajojen.

Lapin aluekerho
pj Erkki Jääskeläinen 040 585 2013
erkki.jaas@pp.inet.fi

Katso lisää: http://jytyseniorit.jytyliitto.net

Lapin aluetoimisto Rovaniemellä

Lapin alueella on 22 kuntaa ja alueella toimii 25 Jytyn paikallisyhdistystä sekä lukuisia jäseniä, jotka kuuluvat Jytyn valtakunnallisiin yhdistyksiin.