Jytyn uuden vuosisadan toiminta on saanut lentävän lähdön. Toukokuun alussa järjestetty Megaristeily keräsi n. 1000 osallistujaa. Ilahduttavaa oli huomata, että Jyty Pohjois-Suomi oli runsain joukoin edustettuna. Yhdistysten alkuvuonna tekemät omat reissut ja erilaiset tapahtumat ovat olleet myös suosittuja. Tämä aktiivisuus kertoo siitä, että ammatillinen yhteenkuuluvuuden tarve ja vapaa-ajan toiminta ovat edelleen arvossaan. Tämä kaikki luo pohjaa järjestömme päätehtävälle edunvalvonnan hyvälle hoitamiselle.
KT:n ja pääsopijajärjestöjen yhteinen yleiskirje saatiin sovituksi 13.3.2019. Asia koskee 1.4.2019 yleiskorotuksen 1 % maksua työaikakorvauksiin. Niiden maksua aikaistetaan, jos enintään 6 viikon työaikajakso menee 1.4.2019 kanssa päällekkäin. Maksu korvauksiin maksetaan silloin jakson alusta lukien. Muissa tapauksissa maksu on 1.4.2019.
Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki vaatii, että kuntien ja – mahdollisesti toteutuvien maakuntien - mahdollisuudet vastata niiden vastuulle sälytettävistä palveluista varmistetaan tulevalla hallituskaudella. Nyt on jo Pihlajamäen mukaan nähtävissä, että kuntien rahoituspohja muuttuu jatkuvasti yhä epävakaammaksi ja sopeuttamistoimet uhkaavat. Valitettavasti usein ensimmäisenä säästökatseet kohdistuvat henkilöstön suuntaan.
Aiheina mm. Megaristeily toukokuussa
1. Työn murrosta kunta-alalla aletaan seurata 2. Ilmoittaudu mukaan työn murroksen seurantaan! 3. Kevan ay-koulutusta eläketurvasta 2019 4. Kuntekon vuoden 2019 palvelut haettavissa
Jytyn jäsentiedote (26.10.2018)
Jyty keskeyttää järjestölliset toimet toistaiseksi
​Miltä työelämä näyttää, kun tämän päivän lapset ovat työikäisiä? Tulevaisuutta on vaikea ennustaa, mutta me Jytyssä haluamme, että töissä on hyvä olla – nyt ja tulevaisuudessa. Olemmehan toimineet jo sata vuotta valoisan työelämän puolesta.
Hallitus on unohtanut työlainsäädännön valmistelussa täysin työmarkkinaosapuolet eli ne, joita muutokset varsinaisesti koskettavat. Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty ihmettelee, miksi maan hallitus kuuntelee mieluummin Suomen Yrittäjät -järjestön vaatimuksia kuin työmarkkinaosapuolia.
Mikäli sote- ja maakuntauudistus toteutuu, koulutus- ja kulttuuripalveluista on muodostumassa kuntien tärkein ja merkittävin tehtävä. Näiden tulevien sivistyskuntien hyvinvointi tarvitsee ennen kaikkea osaavaa ja asiantuntevaa henkilöstöä, jonka työtä arvostetaan – myös palkkauksessa.