Jytyn jäsentiedote 25.9.2018

25.9.2018

MUISTUTUS: YLITYÖ- JA VUORONVAIHTOKIELTO 26.-28.9.2018

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty vaatii maan hallitusta vetämään pois työsopimuslain muutosesityksen valmistelun, joka heikentäisi työsuhdeturvaa alle 20 henkilöä työllistävissä yrityksissä. Jyty julistaa maan hallituksen irtisanomislakiesitystä vastaan ylityö- ja vuoronvaihtokiellon sekä säännöllisen työajan ylittävien liukumien käyttökiellon alkaen keskiviikkona 26.9.2018 kello 6.00. ja päättyen perjantaina 28.9. kello 23.59. Kielto koskee kaikkia Jytyn jäseniä eri sopimusaloilla kunta-alalla, yksityisillä aloilla ja kirkon alalla.

Ylityö- ja vuoronvaihtokiellon sekä säännöllisen työajan ylittävien liukumien käyttökiellon aikana Jytyn jäsenten työt jatkuvat suunniteltujen työvuorolistojen mukaisesti, mutta ylityötä eikä työvuoronvaihtoja tehdä. Liukuvassa työajassa työskentelevät tekevät korkeintaan sovittua päivittäistä työaikaa eli liukumia ei kerrytetä. Muuten työntekijät hoitavat normaalisti työvuorojaan.

Huom! Ylityö- ja vuoronvaihtokiellon ulkopuolelle on rajattu kunta-alan ja kirkon alan viranhaltijat. Työtaistelun ulkopuolelle on rajattu myös sellaiset työtehtävät, joiden tekemättä jättäminen aiheuttaisi vaaraa ihmisten hengelle tai terveydelle. Ylityö- ja vuoronvaihtokiellon piirissä eivät ole myöskään sellaiset yleistä turvallisuutta tai omaisuuden turvaamista koskevat työt, joita ei ole mahdollista siirtää myöhemmäksi.

§Jyty vastustaa irtisanomislakia mm. ylityö- ja vuoronvaihtokiellolla§Q&A: Mistä on kyse irtisanomissuojan heikentämisessä?§STTK:n liitot eivät seuraa sivusta irtisanomissuojan heikentämistä
 Lisätietoja antavat ensisijaisesti Jytyn omat luottamusmiehet, alueelliset toimipisteet tai liiton edunvalvontaosasto sähköpostitse tyosuhdeneuvonta@jytyliitto.fi tai palvelunumeroista.