Pohjois-Suomen alueuutiset 1/2018

1.6.2018

Pohjois-Suomen alue 100-vuotis juhlavuoden pyörteissä

Kunta-alan vanhimman ammattiliiton Jytyn 100-vuotis  taivalta on kunnioitettu lukuisissa alueen ja yhdistysten erillisissä tapahtumissa. Työpaikkakiertueisiin ja erilaisiin alueen  järjestämiin tapahtumiin on riittänyt toukokuun loppuun mennessä  lähes 2000 osallistujaa, mahtava määrä.

Alueen megaviikonloppu keräsi toistasataa osallistujaa Rukalle 4.-6.5. Jytyläinen toiminta on näkynyt myös lukuisten tiedotusvälineitten kautta ja yhdistyksissä on ollut reipas tekemisen meininki.
Yhteisöllisyyden raikas ilmapiiri oli selvästi aistittavissa. Uuden Jytyn tulevaisuuden luominen sekä lyhyt historian kertaaminen osoittivat varmasti kaikille osallistujille, että ay-toimintaa ja edunvalvontaa on tarvittu ennen ja tulevaisuudessa. Toisaalta työ- ja järjestöelämän muutokset haastavat meidät jatkuvasti kehittämään toimintaa. Siinä kehittämisessä me pohjoisen jytyläiset haluamme  olla eturivissä, mitä Rukankin keskustelut osoittivat. Uusien jäsentenkin kurssilla oli ilahduttavasti n. 30 osallistujaa, tulevaisuus on näin ollen alueellamme hyvässä hallinnassa.

Jytyn 100-vuotis juhlavuosi käynnistyi poikkeuksellisesti kunta-alalle erittäin harvinaisten työtaistelutoimenpiteiden myötä. Pian nähdään miten käy sote- ja maakuntauudistuksen ja miten tämä kaikki tulee vaikuttamaan mm. Jytyn yhdistys- ja työpaikkarakenteeseen. Uutta historiaa tullaan kirjoittamaan varmasti lisää tavalla tai toisella Jytyn poikkeuksellisena juhlavuotena.
Kesälomakausi on käynnistynyt ja toivottavasti lepoa sekä kesän lempeitä tuulia on kaikille tarjolla.  Te Pohjois-Suomen alueen Jytyn aktiivit teette hienoa työtä Jytyn ja jäsenten puolesta. Siitä erityiskiitokset Teille ja juhlavuosi jatkukoon suotuisissa merkeissä!
Kesäterveisin
Anssi

Jyty 100 v. kiertueen työpaikkakäynnit
Vajaan 2 kk olen kiertänyt eri työpaikoilla tapaamassa jäseniä, työntekijöitä ja työnantajien edustajia. Kalenteri täyttyi nopeasti ja enemmänkin olisi ollut kysyntää työpaikkakäynneille. Hienoa oli huomata kuinka mielellään minut otettiin työpaikoilla vastaan. Käynneillä vallitsi mukava ja iloinen tunnelma. Jäsenet lähtivät hyvin liikkeelle tapaamisiin ja toivat myös mukanaan potentiaalisia jäsenehdokkaita. Jyty sai paljon näkyvyyttä käyntien ansiosta ja sosiaalinen media täyttyi mitä hienoimmista kuvista kiertueen varrelta. Työpaikkakäynnit jatkuvat minun osaltani vielä juhannusviikolle asti.
Tämä projekti on ollut mitä mielenkiintoisin ja olen nauttinut koko ajasta. Kiitos teille kaikille aktiivisuudesta ja hyvää kesää!
Terveisin Jamina

SYKSYN KURSSIT
Vaikka hyvin ansaittu kesälomakausi on vasta ovella, on hyvä merkata kalenteriin jo syksyn Jyty-kurssit!  Palkallista luottamusmieskoulutusta järjestetään Rovaniemellä kolmipäivisten LM 2-kurssien muodossa ja lisäksi neuvottelupäivät yksipäiväisinä sekä Oulussa että Rovaniemellä.
Supersuosittu työhyvinvointikurssi järjesteään tänä syksynä Rovaniemen urheiluopistolla, siitä tarkempaa tietoa heti lomien jälkeen.
18.-20.9.2018    LM PERUSKURSSI 2                    Rovaniemi
11.10.2018         LM + PJ NEUVOTTELUPÄIVÄT   Rovaniemi
17.10.2018        LM + PJ NEUVOTTELUPÄIVÄT    Oulu
3.-4.11.2018      TYÖHYVINVOINTIKURSSI            Rovaniemi
ILMOITTAUTUMISET kursseille tuttuun tapaan JÄSSÄRIN kautta.

MEGAILUA RUKALLA
Huikea määrä - reilut sata - jytyläistä juhli satavuotiasta liittoamme Rukalla Megaviikonloppuna heti Vapun jälkeen!
Kolme erillistä tapahtumaa - aluetapaaminen, yhdistyspäivät ja uusien jäsenten taapaaminen - mahdollisti isolla joukolla vietetyn juhlaviikonlopun.  Lämmin kiitos vielä kaikille mukana olleille - tässä vielä pari muistoa viikonlopusta :-)

AJANKOHTAISTA

Likkojen Lenkki
Jyty on mukana Likkojen Lenkillä Oulussa lauantaina 11.8.2018 Raatin tapahtumatorilla! Tule moikkaamaan meitä Jyty-teltalle ja nouda samalla jäsenlahjasi!

YHDISTYKSIÄ PALKITTIIN
Megaviikonlopun Jyty 100-v juhlassa meillä oli ilo ja kunnia palkita ansioituneita yhdistyksiä - tässä vielä voittajat Pohjois-Suomen osalta:

Paras jäsenmääräkehitys: Jyty Tervola ry
Aktiivisin kouluttautuja: Jyty Lapin Seurakuntahenkilöstö ry
Tulevaisuuden yhdistys: Jyty Ylivieska ry
Paras työpaikkanäkyvyys: Jyty Kainuun Kuntayhtymä ry

Kunniamaininnat
Toiminnan kehittäminen: Jyty Rovaniemi ry
Viestinnän ja näkyvyyden kehittäjä: Jyty Kalajoki ry
Lämpimät onnittelut vielä kerran, ja tsemppiä myös tulevaan toimintaan!

ARVONNASSA VOITTI ...
Työpaikkakäynneillä on innolla täytetty arvontalomakkeita - lomakkeiden tarkoituksena on arvonnan lisäksi löytää Jytystä kiinnostuneita henkilöitä joihin otetaan henkilökohtainen kontakti työpaikkakäynnin jälkeen.
Lapin turneen arvonta on jo suoritettu, onnellinen 50,- euron lahjakortin voittaja on
Petri Partanen,  Lappia
Lämpimät onnittelut voittajalle!
Entisen Oulun alueen osalta arvonta suoritetaan Juhannus-viikolla, koska Jaminalla on vielä työpaikkakiertue käynnissä.

Jyty Pohjois-Suomen omat Facebook-sivut
Jyty Pohjois-Suomella on omat, kaikille avoimet Facebook-sivut! Käyppäs vilaisemassa ja tykkäämässä - sieltä löytyy monenmoista ajankohtaista juttua ja yhdisysten eri tapahtumia!

Aluetoimistot kiinni heinäkuussa
Juhannuksesta heinäkuun loppuun on lomakausi aluetoimipisteissä, kiireellisissä asioissa Teitä palvelee keskustoimisto, ohessa ohjeet:
Liiton kesän puhelinpalveluajat voi tarkistaa Jytyn nettisivuilta
Työttömyyskassan puhelinpalveluaika 1.6. – 31.8.2018: ma, ti, to, pe klo 9.00 – 11.00, keskiviikkona ei päivystystä

HELEÄÄ JUHANNUSTA JA AURINKOA KESÄÄN!
Po-Su tiimi toivottaa lukijoilleen aurinkoista ja lämmintä kesää, rentoja lomapäiviä ja ihania elämyksiä Suomen suvessa ja maailmalla :-)

Koko tiimin puolesta
Pirjo