Vuonna 1955 syntyneistä moni jatkoi työssä kolme kuukautta pitempään. Porrastettu vanhuuseläkeiän nosto lykkäsi eläkkeelle siirtymistä, mutta ei ole toistaiseksi lisännyt työkyvyttömyyseläkkeelle siirtymistä, käy ilmi Eläketurvakeskuksen uudesta tilastosta.
Jytyn lomamökkien varaus vuodelle 2020 alkaa torstaina 14.11. Lomamökkien varaus vuodelle 2020 alkaa 14.11.2019. Ajalla 14.11.–28.11. varaavat ne jäsenet, jotka eivät ole aiemmin käyttäneet Jytyn lomamökkietua tai edellisestä varauksesta on kulunut 2 vuotta. Tämän jälkeen 29.11. alkaen varaus on mahdollista kaikille jäsenille.
Jytyn uuden vuosisadan toiminta on saanut lentävän lähdön. Toukokuun alussa järjestetty Megaristeily keräsi n. 1000 osallistujaa. Ilahduttavaa oli huomata, että Jyty Pohjois-Suomi oli runsain joukoin edustettuna. Yhdistysten alkuvuonna tekemät omat reissut ja erilaiset tapahtumat ovat olleet myös suosittuja. Tämä aktiivisuus kertoo siitä, että ammatillinen yhteenkuuluvuuden tarve ja vapaa-ajan toiminta ovat edelleen arvossaan. Tämä kaikki luo pohjaa järjestömme päätehtävälle edunvalvonnan hyvälle hoitamiselle.
KT:n ja pääsopijajärjestöjen yhteinen yleiskirje saatiin sovituksi 13.3.2019. Asia koskee 1.4.2019 yleiskorotuksen 1 % maksua työaikakorvauksiin. Niiden maksua aikaistetaan, jos enintään 6 viikon työaikajakso menee 1.4.2019 kanssa päällekkäin. Maksu korvauksiin maksetaan silloin jakson alusta lukien. Muissa tapauksissa maksu on 1.4.2019.
Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki vaatii, että kuntien ja – mahdollisesti toteutuvien maakuntien - mahdollisuudet vastata niiden vastuulle sälytettävistä palveluista varmistetaan tulevalla hallituskaudella. Nyt on jo Pihlajamäen mukaan nähtävissä, että kuntien rahoituspohja muuttuu jatkuvasti yhä epävakaammaksi ja sopeuttamistoimet uhkaavat. Valitettavasti usein ensimmäisenä säästökatseet kohdistuvat henkilöstön suuntaan.
Aiheina mm. Megaristeily toukokuussa
1. Työn murrosta kunta-alalla aletaan seurata 2. Ilmoittaudu mukaan työn murroksen seurantaan! 3. Kevan ay-koulutusta eläketurvasta 2019 4. Kuntekon vuoden 2019 palvelut haettavissa
Jytyn jäsentiedote (26.10.2018)
Jyty keskeyttää järjestölliset toimet toistaiseksi
​Miltä työelämä näyttää, kun tämän päivän lapset ovat työikäisiä? Tulevaisuutta on vaikea ennustaa, mutta me Jytyssä haluamme, että töissä on hyvä olla – nyt ja tulevaisuudessa. Olemmehan toimineet jo sata vuotta valoisan työelämän puolesta.