Oulun kaupunginhallitus päätti eilisessä kokouksessaan polkea työehtoja ja heikentää työntekijöiden toimeentuloa. Ammattiliitot JHL ja Jyty vastustavat Oulun ulkoistamisia lakolla. Oulun kaupungin palveluksessa työskentelevät JHL:n ja Jytyn jäsenet ovat lakossa ke–pe 30.9.–2.10.
Hallitus teki torstaina 13. elokuuta valtioneuvoston yleisistunnossa periaatepäätöksetkansalaisten kasvomaskien käyttöä sekä etätyötä koskevien suositusten antamisesta. Hallitus keskusteli asiasta tänään jatkuneessa neuvottelussaan.
Neuvottelutulokset kaikista kunta-alan sopimuksista saatiin 27. toukokuuta 2020. Järjestöjen hallinnoissa ne hyväksyttiin heti seuraavana päivänä 28.5. Kuntaratkaisu pohjautuu pitkälti sovittelijan kuukautta aikaisemmin tekemään ratkaisuesitykseen.
Valtakunnansovittelijan kunta-alalle esittämä sopimusesitys kunnallisesta yleisestä virka- ja työehtosopimuksesta (KVTES) on kaatunut. Sote ry eli Tehyn ja SuPerin muodostama neuvottelujärjestö kaatoi valtakunnansovittelijan tekemän sovintoesityksen.
Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki vaatii maan hallitukselta pikaisia päätöksiä koronaepidemiasta johtuvien inhimillisten kärsimysten ja seurausten minimoimiseksi.
Alkuvuonna Kiinasta on lähtenyt liikkeelle tartuntatautiepidemia. Ajankohtaista tietoa kyseisestä tartuntataudista saa Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) internet-sivuilta. Tutustu myös Työterveyslaitoksen toimintaohjeeseen työntekijöille
Jäsentietojen päivityskampanjaa on jäljellä viimeinen viikko. Päivityskampanjassa jäsenten tulee kirjautua Jässäriin helmikuun aikana 1.-29.2.2020 sekä tarkistaa ja tarvittaessa päivittää omat tietonsa.
Lähes 600 000 kuntien, valtion, yliopistojen ja kirkon palkansaajaa uhkaa siirtyä sopimuksettomaan tilaan
ALUETOIMISTON TERVEISET Yhdistysten syyskokoukset alkavat olla pidettyjä ja uutta toimintaa on suunniteltu vuodelle 2020. Tulevan vuoden toiminnan suunnittelun keskiössä ovat olleet alueen yhdistyspäivät Oulussa 15.-17.5. Yhdistyspäivät tulevat olemaan alueemme päätapahtuma ensi vuonna, missä näemme toivottavasti isolla joukolla. Aktiiveille ja jäsenille suunnattua koulutusta on alueella monipuolisesti taas v. 2020.